Hier begon René Sweijen zijn presentatie mee.
Waarom er op de ABC-opleiding dan 4 jaar aan wordt gespendeerd vroegen wij ons als ABC'ers ook af.
Gelukkig bleek dit iets te zijn wat René op internet had gevonden en bleek uit zijn presentatie (die overigens ook langer dan 2 minuten duurde) dat er nog talloze facetten aan zitten.
Winst maken! Dat wil iedereen toch? Maar er is een lange reis af te leggen naar dit voor sommige nog steeds ongrijpbare begrip.
,,Als innovator ga je op expeditie." Verteld René verder. Maar waar ga je heen? En wie neem je mee? Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen VOORDAT je aan de reis begint.
Dus.. ,,Ik ga op reis en ik neem mee?"
Maar het is ook belangrijk dat je weet waar je heen wilt. Of je nu de hoogste wolkenkrabber ter wereld wilt bouwen, een nieuwe markt wilt creëren of een bestaande markt wil domineren. Het geld komt later wel, mits je het goed doet. Veel belangrijker is dus WAT je wilt doen.
Ruimtelijk denken is hier dus wel aan de orde. Als je bijvoorbeeld op het moment dat het internet als nieuw medium opkomt weigert aan te nemen of ook maar uit te zoeken of hier een nieuwe markt mogelijk is denk je dus eigenlijk niet verder dan je neus lang is. Dan waar je bedrijf al uit bestaat. Vernieuwen is heel moeiljk en vereist vaak een sprong in het diepe.
Hierbij is het ook belangrijk dat wanneer je besluit de sprong te maken je ook echt de sprong maakt en het liefst met een dubbele salto. Maximale inzet en vooral ook enthousiasme zijn hierbij een vereiste!
Innoveren en werkelijk vernieuwend zijn is dus een experiment. Een experiment wat alle aandacht nodig heeft, want anders explodeerd dit explosieve stofje misschien wel voordat dit de bedoeling is. Helaas ontploft het zo nu en dan toch wel. Zelfs bij de meest enthousiaste en innovatieve mensen. Dus ook hoop en vertrouwen in je zelf en in het project is een must.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten