Zondag 2 januari was de laatste challenge in Bitterzoet te Amsterdam. Helaas heeft ABC met al haar inspanningen geen prijs in de wacht gesleept. We zijn wel veel ervaringen rijker. Een verslag van de afgelopen 4 weken...
The Network Challenge
In de docentenkamer van ABC hadden we het erover (Koen, Jan & René)... zullen we meedoen aan deze challenge? De meningen waren verdeeld. Een maand lang activiteiten uitzetten rondom een prijsvraag? Uiteindelijk gaan we meedoen, de reden blijkt eenvoudig... hoe snel, groot en krachtig is ons ABC netwerk nu eigenlijk na 2 jaar? Na 2 minuten was het rond, de inschrijving bij The Network Challenge.
#Challenge 1
De eerste opdracht was als volgt "Deze week plaatsen we elke dag (7 dagen lang) een foto om 12.00u, schakel je netwerk in en probeer z.s.m. de locatie op google maps vast te leggen."
Stap 1: De strategie
Hoe kunnen we deze puzzel zo goed mogelijk oplossen? Voor elke challenge hebben we kort besproken wat de aanpak zou moeten zijn. Voor deze challenge bedachten we het volgende:
- Twitter, door razend snel te (Re)tweeten krijgen we snel antwoord.
- Competitie tussen de verschillende ABC leerjaren (3de, 2de, 1ste jaars & docenten)
- Om 12.00u - Alle aandacht in het betreffende college... op dat moment... even naar de foto kijken!
Stap 2: Het resultaat
Met deze 2 instrumenten hadden we veel foto's binnen 5 minuten gevonden. Ongeloofelijk snel, en overigens hebben de 3de jaars ruimschoots gewonnen met het vinden van de juiste antwoorden. Nieuwsgierig naar wat foto's? http://bit.ly/ecuB6N http://bit.ly/hnkcZE http://bit.ly/hKAlLo http://bit.ly/hs1UFO ...
In deze challenge dachten sommige dat ze de opdracht ook alleen kunnen voltooien, hartstikke mooi natuurlijk; extra concurrentie = meer competitie! Helaas vielen zij gedurende de volgende challenges langzaam af en namen ze deel aan het gezamelijke ABC netwerk.
#Challenge 2
"Elke dag deze week (7 dagen lang) moeten er in 2 tijdsframes van een kwartier een SMSje gestuurd worden naar een speciaal telefoonnummer" De betrouwbaarheid van je netwerk wordt getest. Op de meest uiteenlopende tijdstippen werd deze opdracht van je verlangt.
Stap 1: De strategie
Onze overweging was als volgt: waarschijnlijk mag je niet je eigen nummer gebruiken, en geen dubbele nummers. Maar echt vertrouwen is ook als er maar 1 nummer in het tijdswindow sms't en geen 2de als backup.
- Dagelijks vragen we via Twitter wie er een bericht wil versturen
- We vragen altijd een reply na de actie
- Als back-up hebben we iemand klaar staan om te SMS'en wanneer er geen bericht terug is
Stap 2: Het resultaat
Helaas zijn er enkele SMSjes niet aangekomen. Dit terwijl we wel van iedereen netjes een reactie terug hebben gekregen binnen het tijdsframe. De wedstrijdleiding kon ons ook niet aangeven welke niet binnen zijn gekomen. We zijn dus blijven steken rond de 80% betrouwbaarheid, ondanks de gegeven tijdframes om 2 en 4 uur in de nacht!
#Challenge 3
Nu werd het pas echt interessant. "Zorg dat je deze week van alle 7 nieuwe wereldwonderen een foto hebt, met de krant van deze week en je netwerknaam". Een heftige opdracht, waar we meteen een engelstalige oproep voor hebben geplaatst.
Stap 1: De strategie
Helaas moeten we bekennen dat we pas gedurende deze week onze strategie duidelijk hadden. Dat heeft ons veel tijd gekost. Ook dank aan het meedenken van onze studenten voor deze opdracht.
- Uitwisselingsstudenten via onze studenten contacten
- Mensen inhuren om de foto te maken
- Hostels vragen
- Mensen die twitteren/bloggen over de lokaties contacten.
Stap 2: Het resultaat
De 40 hostels die we per mail aangezocht hadden gaven helaas weinig tot geen reactie. Kudos voor Jan met zijn lokale kennis over Peru en de accomodaties daar.
Het zoeken op twitter/foursquare/blogs over de 7 nieuwe wereldwonderen heeft ons wel wat opgeleverd. Een persoon met maarliefst 200.000 volgers was toevallig net in Petra, Jordanië geweest. Hij was zo vriendelijk om onze oproep te retweeten wat... dat dan weer jammer is maar 1 reactie opleverde, en die was ook nog net dubbel! (Overigens gaven onze webstatistieken wel een stijging aan ... 20x zo hoog!)
Dat bracht ons meteen op het idee om Paris Hilton, met 3 miljoen volgers te vragen... helaas geen reactie!
Als laatste is het ons gelukt om voor een paar dollar, een Indiër zover te krijgen om ons een foto op te sturen met de Taj Mahal. Alleen de conversatie tussen ons en hem duurde al 2 dagen (...wat zou dat voor alle outsourcing projecten betekenen!?!?) om duidelijk te maken wat we nu precies wilden. Met kudos voor Koen voor zijn engelengeduld met hem!
Uiteindelijk was een collega student in Italië ook zo vriendelijk om een foto op te sturen. Met dank aan Arthur die hem ontmoet heeft bij een studentenproject in Zweden.
#Challenge 4
De laatste challenge was erg lastig voor ons. Zoals gezegd aftrap zondag 2 januari (midden in de vakantie) in Amsterdam. Wij wisten bij voorbaat al dat we niet in de prijzen zouden vallen, en we met deze challenge met toeval op weinig studenten konden rekenen. Echter waar je mee begint... ook afmaken, en ook wij waren zeer benieuwd wie & wat er nog overgebleven was met deze challenge. Grappig om te zien dat er ook vertegewoordiging was vanuit (Avans) Breda studenten ;-)
Net geen 50 deelnemende netwerken waren deze middag aanwezig. Ook de partij die de wedstrijd bedacht heeft, Energize was aanwezig om e.e.a. in goede banen te leiden. Na een kort woordje van KPN werd de opdracht aangekondigd.
"Laat komend uur zoveel mogelijk mensen inchecken met Foursquare op de NS stations in Nederland"
Na de aankondiging ging de gehele zaal direct aan de slag om dit voor elkaar te krijgen.
Stap 1: De strategie
Dit maal hadden we het als volgt bedacht
- SMS de studenten/docenten die dicht bij een station wonen, en vraag hun het bericht door te geven
- Beschrijving van de opdracht op de ABC blog zetten en via twitter aankondigen.
Stap 2: Het resultaat
Hoewel al snel wat reacties volgden (mede dank aan Mark, Thomas en Jan)... waren er maar een magere 4 of 5 checkins voor ons Netwerk. Helaas... beter moeten voorbereiden.. maar erg mooi om te zien hoe fanatiek anderen aan de slag zijn geweest.
Onze buurman in Bitterzoet, was druk aan het bellen. Het bleek dat hij 5 auto´s standby had staan om de opdracht te vervullen. Hij dacht al meer dan 60 checkins te hebben. Hij was al winnaar van Challenge 1, echter waren er deze middag anderen die het blijkbaar nog beter hadden gedaan!
Er waren 3 deelwinnaars, en een hoofdwinnaar, hij ging met 50 iPhone´s naar huis. Heel erg gefeliciteerd, en erg knap!
De challenge
Onder de wedstrijd werd er natuurlijk door alle deelnemers & de wedstrijdleiding druk getwitterd! Dat verslag valt hier terug te lezen! Ook zijn er ondertussen diverse blogs verschenen over de Network Challenge. Lees eventueel hier meer:
KPN TNWC en verder... EstherCita, Shario, RichardWeits, MacTexel, iPhone4Winnen, MediaNetwerk
Conclusie
Hoewel we binnen ABC nog geen kans hebben gehad om e.e.a. te evalueren, toch alvast een schot voor de boeg...
- Het blijkt maar weer hoe krachtig een (digitaal) sociaal netwerk kan zijn. Met nadruk om KAN want er is wel degelijk meer nodig dan simpelweg berichtjes de wereld in slingeren... maar dat wisten we gelukkig al
- Met ABC hebben we veel met 'toevalligheden' gewerkt (oftewel weinig voorbereiding ;-) toch goed te zien dat ook dan er al flink wat rendement te behalen valt in de resultaten. Het creeren van betrokkenheid bleek erg waardevol te zijn in het verloop van de wedstrijd.
- De twijfel om mee te doen speelde bij iedereen, echter door elkaars enthousiasme is de wedstijd volledig omarmt door ABC!
Volgend jaar weer meedoen? ... wij denken van wel!
donderdag 6 januari 2011
The Network Challenge 2010 #TNWC is voorbij!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Fantastisch overzicht. Superbedankt voor 'leading the pack' Rene!!
Een reactie posten